Customer card meer dan een plastic pasje

Iedereen heeft tegenwoordig wel eens van een customer card gehoord, ook wel bekend als een klantenkaart. Het idee erachter gaat verder dan een plastic pasje waarmee je korting kan krijgen. Dit is namelijk wat mensen meestal als idee hebben bij een klantenkaart. Echter is het idee achter zo`n kaart totaal iets anders. Er is geen enkel bedrijf dat zonder reden korting gaat verlenen. In deze tekst lees je wat het idee is achter zo`n customer card.

Redenen customer card
Tegenwoordig is marketing een groot en belangrijk deel van het bedrijfsleven. Marketing gaat vaak verder dan televisiespotjes of posters of internetadvertenties. De meeste reclame heeft een impact op jou als klant, zonder dat je het zelf door hebt. Dit is ook het geval bij een klantenkaart. Bezitters van een klantenkaart geven gemiddeld genomen namelijk meer geld uit dan klanten zonder zo`n klantenkaart. Ze hebben sneller de neiging om bij een winkel te gaan shoppen, aangezien ze aangetrokken worden door de korting die ze zullen ontvangen door de klantenkaart. Op deze manier zal het bedrijf uiteindelijk meer verdienen, terwijl een enkele klant gemiddeld genomen maar een klein bedrag meer betaalt.

Dit is niet de enige reden dat bedrijven customer cards hanteren. Eigenaren bedrijven willen het liefst hun bedrijf optimaal laten lopen, zodat de omzet zo groot mogelijk is. Hiervoor is informatie nodig, zoals bijvoorbeeld informatie over welke producten goed verkopen en welke niet, maar ook in welke tijdsperiode bepaalde producten gekocht worden. De informatie die bedrijven met customer cards kunnen vergaren en de verbanden die men met deze info kan leggen. Zo hebben bedrijven soms belang bij het weten of er verbanden zijn tussen de woonplaats van mensen en welke producten ze kopen. Hoe bedrijven deze informatie gebruiken, verschilt per bedrijf. Wat wel voor de meeste bedrijven overeenkomt, is dat ze de informatie die ze met customer cards gebruiken om hun marketingstrategie├źn aan te passen.

Conclusie
Korting voor de klanten, betere optimalisatie voor bedrijven, dat is toch een win-win situatie? In feite is dit dus het geval. Zoals eerder genoemd, zet het geven van kortingen wel aan tot meer kopen, dus geven klanten gemiddeld genomen even veel of meer geld uit. Wel krijgen deze klanten meer producten, dus eigenlijk komen ook de klanten met een klantenkaart er beter uit. Een customer card is dus veel meer dan een simpel plastic pasje. Er zit een hele gedachtegang aan het pasje op het gebied van marketing.

Bron: softwaremagazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *